czwartek, 02 lipca, 2020

Jak COVID-19 zmienił związkową pracę?



Jak COVID-19 zmienił związkową pracę?

 

W czasie społecznej izolacji i w dobie zdalnego kształcenia ZNP wykorzystuje do związkowej pracy najnowsze technologie. Porady prawne online, wideokonferencje, mobilna aplikacja. To tylko niektóre z nich! Dowiedz się więcej - pobierz PLAKAT : "Komunikacja-ZNP_plakat".

żródło: strona ZG ZNP

 

Badanie ZNP: Płace w czasie epidemii

 

 

Część samorządów próbuje obcinać wynagrodzenia w czasie epidemii koronawirusa.

ZNP przeprowadza badanie ankietowe  dotyczące wynagrodzeń nauczycieli i pracowników niepedagogicznych w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

Ankieta jest realizowana w formie elektronicznej. Jedna jest skierowana do nauczycieli. Druga do pracowników administracji i obsługi.

Zachęcamy do udziału w badaniu!

Ankieta dla pracowników administracji i obsługi szkół/placówek - wynagrodzenie za czas ograniczenia pracy placówek

https://www.survio.com/survey/d/ankietaprac-administracji

Ankieta dla nauczycieli - wynagrodzenie za czas pracy w formie zdalnej

https://www.survio.com/survey/d/ankietanauczyciele

 

Wyjaśnienia Ministra Zdrowia dotyczące żłobków i przedszkoli

Dzieci w żłobkach i przedszkolach nie będą musiały nosić maseczek. Nauczyciele w przedszkolach mogą zaś prowadzić "zabawy dydaktyczne"

Ministrowie: zdrowia i edukacji odnieśli się dziś do wysuwanych przez m.in. samorządowców wątpliwości do decyzji rządu w sprawie otwarcia żłobków i przedszkoli od 6 maja. Samorządy skrytykowały rząd m.in. za brak jasnych wytycznych związanych z bezpieczeństwem tego typu placówek w czasie pandemii. Ponadto rząd nie konsultował swojej decyzji z władzami lokalnymi i dał im mało czasu na przygotowanie się do otwarcia placówek opiekuńczych (samorządy dostały na to tylko 1 dzień roboczy).

Według Łukasza Szumowskiego, ministra zdrowia, pracownicy żłobków i przedszkoli powinni pamiętać m.in. o dezynfekowaniu powierzchni, zabawek, wietrzeniu sal. " Trudno, byśmy we wszystkich decyzjach wyręczyli samorządy i dyrekcje " stwierdził szef MZ. Jego zdaniem, "trudno, by Ministerstwo Zdrowia odpowiadało np. na pytanie o liczbę dzieci przy stole". "Wytyczne nie zwalniają z rozsądnego zachowania i stosowania się od zasad zdrowego rozsądku. Powiatowe inspekcje sanitarne jednak mogą pomóc " oświadczył.

- Regulacje mają służyć temu, by wszystkim nam w reżimie sanitarnym żyło się w maksymalnie możliwy sposób normalnie. Grupy w przedszkolach mają być ograniczone do minimum - stwierdził Szumowski. Zapewnił, że "dzieci nie będą musiały nosić maseczek" w żłobkach i przedszkolach, a wkrótce będą opublikowane zalecenia GIS i MZ, zgodnie z którymi w jednej grupie będzie mogło przebywać do 12 dzieci z możliwością powiększenia takiej grupy w sytuacji wyjątkowej do 14 dzieci.

Jego zdaniem, pierwszeństwo w przyjmowaniu do żłobków i przedszkoli powinny mieć dzieci osób, które muszą wrócić do pracy. "Jeżeli miejsc będzie mało, to samorząd w jakiś sposób musi to uregulować " ocenił szef MZ. " Możliwość opieki nad dzieckiem jest pewnym dodatkiem, a nie wymogiem czy obowiązkiem. Jeżeli nie musicie posyłać dzieci do przedszkoli, to moja rekomendacja jest taka, by dać szansę tym, co muszą to zrobić " zastrzegł.

więcej  TU: na stronie  głosu nauczycielskiego

 

Co z bezpieczeństwem w przedszkolach?

 

 

Dzisiaj premier ogłosił, że od 6 maja będzie możliwość otwarcia żłobków i przedszkoli. Decyzję o otwarciu podejmą organy założycielskie.

Mamy wiele ważnych pytań do premiera związanych z bezpieczeństwem:

  • 1 500 000 przedszkolaków,
  • 100 000 nauczycieli wychowania przedszkolnego,
  • 22 000 placówek wychowania przedszkolnego i ich pracowników.

Co rząd zamierza zrobić, aby w żłobkach i przedszkolach nie doszło do masowej liczby zakażeń, jak ma to obecnie miejsce w Domach Pomocy Społecznej?

Jak rząd zamierza zapewnić bezpieczeństwo pracownikom 22 tysięcy placówek wychowania przedszkolnego oraz żłobków?

W jakie środki ochrony zostaną wyposażone żłobki i przedszkola?

Jakie środki ochrony osobistej otrzymają pracownicy tych placówek?

Jakie zasady bezpieczeństwa zostaną wprowadzone, by zachować w tych placówkach obowiązujące standardy np. dotyczące zachowania 2-metrowej odległości od innych?

Jak w żłobkach i przedszkolach zorganizować przestrzeganie zasad sanitarnych, które obowiązują w miejscach gromadzenia ludzi (dezynfekcja i utrzymanie odpowiedniego dystansu)?

Jak w żłobkach i przedszkolach stosować obowiązkowe zasłanianie nosa i ust?

Jakie zasady będą dotyczyły zbiorowego żywienia?

Czy pracownicy żłobków i przedszkoli będą mieli zapewniony dostęp do szybkich testów?

 

Źródło: strona ZG ZNP

 

PORADNIK: Jak bezpiecznie prowadzić lekcje online?

 

 

"Jak bezpiecznie prowadzić lekcje online? Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów" (TUTAJ)

Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich razem z ekspertami i ekspertkami (także ZNP) przygotowało praktyczny poradnik dla nauczycieli i dyrektorów "Jak bezpiecznie prowadzić lekcje online?". Powstał on, by pomóc nauczycielom i wskazać im praktyczne narzędzia pomocne w przeprowadzeniu lekcji z uczniami.

Czas epidemii jest dla wszystkich niezwykle trudny. Rodzi potrzeby, które jeszcze do niedawna były dla wielu abstrakcją. Tak na prawdę każdy z nas - choć na różnych polach - znalazł się w sytuacji, która jest dla niego nowa. Aby to oswoić, dopracować potrzeba czasu i zwiększonego zaangażowania.

Niewątpliwie jednym z wielkich wyzwań, jakie stworzyła epidemia jest masowa zdalna edukacja. Dyrektorzy, nauczyciele mają często obawy przed nową formą pracy z uczniami, niektórzy czują się niepewnie, a nawet bezradnie. Wiedza się nie zmieniła, ale kompetencje, jakich dziś potrzeba, by ją przekazać są zupełnie nowe. A przecież do tej pory, także z uwagi na niskie transfery budżetowe na ten cel, nie były one szczególnie wspierane.

Zuzanna Rudzińska-Bluszcz (Biuro RPO), koordynatorka akcji, podkreśla, że to, co dzieje się dziś na e-lekcjach, często wymyka się spod kontroli nauczycieli, którzy wymagają lepszego wsparcia. " Na lekcje wchodzą osoby spoza klasy, zmieniają nicki nauczycieli na wulgarne słowa, udostępniają przemocowe filmiki.

Ten poradnik powstał, by pomóc, by wskazać praktyczne narzędzia pomocne w przeprowadzeniu lekcji z uczniami. Eksperci i ekspertki w zakresie edukacji (związani m.in. z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, portalem lekcjewsieci.pl, Związkiem Nauczycielstwa Polskiego, Fundacją Przestrzeń dla Edukacji, Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog, Fundacją Centrum Cyfrowe, Uniwersytetem Warszawskim) przy wsparciu RPO przygotowali poradnik dla kadry szkolnej, który mamy nadzieję, podpowie jak bezpiecznie prowadzić lekcje online, z jakich narzędzi korzystać, jak rozmawiać z uczniami " "cyfrowymi tubylcami" - o zasadach w wirtualnej klasie. Publikacja zawiera także wskazówki dla dyrektorów, jak wdrożyć systemy zdalnego nauczania w szkole.

Polecamy!

źródło: strona ZG ZNP